Start nyponrosen Vitsippan 09 or

Start tema ledsen gg 2
Vi fortsatte med känslan ledsen.
Sixten och Ludde kom på besök igen och lekte hemma hos ludde denna gången. Luddes mamma sa att man inte fick klättra i fönstret men Ludde lyssnade inte utan klättrade ändå! Sen ramlade han ner och blev ledsen:( Sixten tröstade sin kompis och blåste på Ludde.

Barnen diskuterade om varför ludde blev ledsen , vad som hände, vad Sixten gjorde då mm.
Några barn berättade när de blir ledsna.


Start 6/11 start tema ledsen gg 1.
Idag pratade vi om känslan ledsen.
Vi hade dockteater med snigel Sixten och valpen Ludde. Sixten ville intre dela med sig av klossarna, Ludde blev ledsen för han inte fick vara med , när Sixten ändå inte delade slog Ludde en kloss i huvudet på Sixten då blev Sixten ledsen ju. Barnen är så koncentrerade och fokuserade på vad handdockorna gör och säger.

Barnen fick diskutera vad som hänt och vad som kunde gjorts annorlunda.
De tyckte att Sixten skulle dela med sig med sin komis, att Ludde inte ska slåss. 



Tis 16/10 Start gg 3 tema glad 09 or närvarande 12 
Pedagoger Helene Sanna
Idag pratade vi vidare om känslan glad. Vi tittade på bilder av glada barn och samtalade om hur man ser att någon är glad.
Barnen berättade om när de blir glada.
Alice: När jag med min mamma.
Joel:   Leka Lukas
Sen tog vi bilder av glada barn på Ipaden,  de som ville vara med.
Vi fick besök av snigeln Sixten och valpen Ludde( två handdockor) som berättade varför de var glada och inte glada och hur de löste problemet tillsammans så de blev glada. Väldigt uppskattat av barnen.
Sen lärde vi barnen en ny sång som heter känslosången. Barnen fick önska sånger som de blir glada av. 
Vi avslutade med att barnen fick se om de kände igen sitt namn på namnlapparna vi gjort. 


 

Start  Tema 1 glad /glädje gg 2 9/10
Barn:  09 or 12 st närvarande
Pedagog : Helene
Namnkorten , känna igen sin namnbild veta hur den ser ut och vad den betyder.
Vi räknade barnen ,frivilligt barn får räkna så hjälper alla till.
Zeke önskade att vi räknade bara pojkarna så då gjorde vi det, sen räknade vi flickorna och de var 4. Barnen fick tänka ut vem som var flest pojkarna el flickorna.
Vi sjöng namnsången.
Vi tog fram start materialet visade på känslan glad, hur man ser ut när man är glad och varför man kan vara glad. Barnen fick berätta när de blir glada. Några ex
Zeke: jag blir glad när jag får leka med mina bilar!
Lykke: jag blir glad när jag får äta jordgubbar och smultron.
Corinne: Jag blir glad när jag får träffa farmors hundar. Vi tittade på Ipaden på barnens ansikte när de är glada.
Jag gav barnen förslag på olika händelser och de fick tänka ut om den händelsen gör en glad el ledsen. De var intresserade och svarade rätt i alla situationer.
Vi sjunger känslosången om glad. 
Vi tog fram sånglådan där alla barnen fick chansen att välja en sång de vill sjunga. Alla visar stort intresse och lär sig mer och mer av texterna varje gång.
Vi räknar hur många vi är idag

Start boken visar känslan glad för barnen.

Vi kör ramsan om krokodilen och aporna


Start Tema 1 Glad

Vi började denna veckan med temat Glad/glädje.

Barnen fick titta på hur man ser ut när man är glad , hur man kan se det i ansiktet på andra. De var duktiga på att känna igen glad i motsats till sur, ledsen eller arg.

Vi tog foto med Ipaden på de barn som ville där de fick se glad ut sen fick gruppen titta tillasmmans och se om alla instämde att barnet på fotot var glad. Detta var mycket uppskattat.
Sanna och Helene berättade när de blir glada och barnen fick efter förmåga berätta när de blev glada.


Vi sjöng klappa händerna när du är riktigt glad och kännar blues visan lärde vi oss.

Sen fick barnen välja en sång själva som gör dem glada. Vi fick många trevliga sånger att sjunga.


Glad !

Glad!